Edwin Vennik Advies

 

Al een aantal jaren denk ik: dat nachtleven van avond aan avond tot in de kleine uurtjes doorwerken houd ik niet meer vol. Ik ben straks vijftig en moet het over een andere boeg gooien. Ik heb veel ervaring en bruis nog steeds van de ideeën, daar moet ik wat mee. Ook heb ik een groot netwerk, ik ken veel mensen in de horeca-wereld, niet alleen in Zwolle, maar in heel Nederland. Ik moet het roer omgooien en stoppen met eigen ondernemingen en anderen gaan adviseren en daar geld voor vragen. Als dat goed loopt kan ik er van leven.

 

Edwin heeft meer dan dertig jaar in de horeca gewerkt en altijd een open oog gehad voor wat er speelt. Hij signaleert een aantal trends.

 

Kassa-informatie

De kassa’s zijn computers tegenwoordig, dat betekent dat de kassagegevens informatie bevatten. Zo ontmoette hij een werkneemster van een bedrijf, dat op basis van de kassa-analyse adviseert over het voeren van acties. Edwin kan door zijn jarenlange ervaring dat soort analyses op het gevoel doen. Mogelijk kunnen ze samen werken en zo trends analyseren en opsporen. Ook kan je zo’n analyse gebruiken om bijvoorbeeld met je leveranciers onderhandelen.

 

Crowdfunding

Crowdfunding is een alternatieve manier van financieren. Als je €50.000 hebt kan je 50 keer €1000 investeren tegen zeg 7%. Stel dat het twee keer mis gaat, dan verlies je €2000, maar van de andere 48 vang je 3360 rente, zo houd je nog €1360 over, dat is flink meer dan de bank je biedt.

 

Cafés zijn anders geworden.

De boerenzoons, die vroeger een partner in het café zochten zitten nu op Tinder. De lonen, die  vroeger in het café uitbetaald werden, komen nu op de bankrekening. Vroeger maakte een vertegenwoordiger afspraken met bedrijven, waarbij hij de dag vastlegde en op de dag zelf maakte hij vanuit een café de afspraken concreet. De vertegenwoordigers van nu bellen vanuit hun auto. Voor overleg met meerdere personen kan je nu een conferentiegesprek opzetten, vroeger had je een zaaltje nodig.

Dat betekent dat je na moet denken over wat je wilt met een café, wat bied je voor extra’s. Bijvoorbeeld een café met indoor jeu de boules.

Op dit moment zie je dat cafés gewoon werkplekken zijn. Twintig jaar geleden kwamen internetcafés op. Nu heeft elke horecavestiging wifi. Service als de mogelijkheid om de laptop aan te sluiten of de telefoon op te laden horen standaard te zijn, je moet goed voor je gasten zorgen en weten wat ze willen. Ook een passant die vraagt om van het toilet gebruik te maken ga je geen halve euro vragen, zoals Edwin laatst gebeurde. Je bent gastvrij of je bent het niet.

In Nederland richten we de laatste jaren onze huizen luxe in. We hebben overdekte plekken in de tuin met verwarming. We ontvangen vrienden en andere gasten graag thuis. In Engeland bijvoorbeeld is het in huis allemaal wat ongezelliger, maar daar gaan ze naar de pub. Vroeger was dat in Nederland ook wel zo. Daarom geven wij Nederlanders minder uit aan de horeca, dan de Britten. Edwin ziet dat als concurrentie, maar ook als een uitdaging: wat heeft de horeca te bieden om de mensen uit hun huizen te lokken.

 

Edwin werkt nu als zzp’er: hij geeft adviezen op het gebied van horeca en hij bemiddelt als een makelaar tussen vraag naar en aanbod van horecazaken. In het  voorjaar van 2019 had hij zich als partner aangesloten bij Horeca Adviesbureau te Rotterdam. Je betaalt elk kwartaal een bijdrage en draagt 15% van je omzet af. Voordeel van het partnerschap is, dat er marketing wordt gedaan, je maakt deel uit van een grotere landelijke organisatie. Ook faciliteren ze alle contracten, die juridisch zijn afgedekt. De organisatie zit door het hele land, partners in de buurt van Zwolle zitten in Langweer bij Sneek, Zutphen en Utrecht. Sinds heden is hij echter v begonnen  met Anker Advies Groep ( www.ankeradviesgroep.nl ). Hier fungeert hij als directeur.

Edwin heeft een kortingcontract afgesloten met een bierbrouwer, waar de partners van mee profiteren. Verder geeft hij adviezen aan (toekomstige) horeca-ondernemers, waarmee zijn jarenlange ervaring als ondernemer inzet om anderen te helpen.

Een voorbeeld daarvan is een man, in Nederland geboren met roots in het Midden Oosten. Hij heeft een concept van de oosterse keuken voor Nederlanders, net zoals La Place. Edwin beoordeelt zijn bedrijfsplan en zoekt naar financiers, ook helpt hij een eerste vestiging op te zetten. Als dat een succes wordt, ontstaat er een keten met meer vestigingen in het land.

 

Edwin ziet vol vertrouwen de toekomst tegemoet. Hij wil op allerlei manieren zijn kennis en ervaring delen met ondernemers om de horeca bedrijven op een hoger plan te brengen.

 

‘Ervaring is niet wat een mens overkomt. Het is wat een mens doet met wat hem overkomt’

Aldous Huxley